Search
  • Anders Rudlang

Vil alle elbiler bryde elnettet?

Updated: Oct 4, 2021

Den hurtige vækst i elektriske køretøjer i trafikken rejser kritiske spørgsmål fra forskellige kilder. En af dem er, at der ikke er strøm nok til at oplade alle de nye elbiler.

Dette er ikke noget at bekymre sig om. Produktionskapaciteten og elnettene kan klare den øgede efterspørgsel fra elbiler, men det vil være forbrugstoppe, der kræver særlig opmærksomhed.


En gennemsnitlig batterielektrisk bil bruger i dag ca. 2 kWh el pr. 10 km kørsel. Lidt mere om vinteren i kolde områder, lidt mindre i de sydlige områder. Dette kan variere mellem 1,3 kWh til 2,8 kWh pr. 10 km fra en mindre bil og op til en større SUV -type elbil på kolde vinterveje.


Baseret på en gennemsnitlig årlig kilometertal på cirka 15.000 km repræsenterer dette ca. 3000 kWh strømforbrug om året. I et land som Danmark kan man passere 300.000 rene batterielektriske biler før 2025. Disse vil da kræve i alt 900.000.000 kWh om året (0,9 tWh). Sammenlignet med den årlige elproduktion i Danmark på mere end 35 tWh, er 300.000 elbilers elforbrug cirka 2,6 % af den årlige produktion i 2025.


Udfordringen er kapaciteten i de lokale elnet. På bestemte tidspunkter (i weekenden, typisk fredag ​​og søndag) og visse steder (langs vejkorridorer til / fra weekenddestinationer, i landdistrikter) med svagere netkapacitet kan kravene til kapacitet (strøm) være højere end det lokale net kapacitet på bestemte tidspunkter.


Mange steder bliver netvirksomhederne nødt til at udvide deres elnets kapacitet ved at lægge mere kabel, udvide transformere og transformerstationer. Dette er dyrt, og kan i mange tilfælde udløse krav om anlægstilskud, hvis f.eks. et boligselskab, en dagligvarebutik eller et shopping center kræver større kapacitet til det planlagte opladningsanlæg.


Løsningen på at "flade ud" strømkurven er at inkludere yderligere energistyringstjenester

med belastningsbalancering integreret i opladningsløsningerne. Dette kan løses på flere måder ved f.eks. et opladningssystem i en bofællesskab, med mange ladeudtag, bruger "smarte opladnings" -funktioner, der gør det muligt for jævnligt at fordele ladestrømmen mellem alle ladekøretøjer i opladningssystemet, også ved at fordele opladningen jævnt i løbet af natten.


En stigende tendens er også brugen af ​​lokale batteriløsninger - powerbanker - integreret med opladningssystemet. Batterierne oplades med langsom energi / overskudsenergi i perioder med lav udnyttelse. Denne lagrede elektricitet bruges derefter til at "øge" kapaciteten, når efterspørgslen er størst. For at klare dette skal opladningssystemet bruge moderne, avancerede opladningsløsninger (CSMS -system), der kan levere belastningsbalancering og energistyring.


Electric Freeway SmartCharge leveret af Electric Freeway i samarbejde med det norske softwarefirma Current.eco kan allerede levere flere af disse miljøvenlige og fremtidsorienterede funktioner.


Ladesystemerne vil løbende blive videreudviklet for at kunne håndtere flere avancerede funktioner af denne type.



13 views0 comments

Recent Posts

See All